Σανρέμο 2020 – 70’ Φεστιβάλ Ιταλικής Μουσικής

Από την Άννα Γ. Τσιούγκου καλλιτεχνική ανταποκρίτρια

Από τις 4 έως τις 8 Φεβρουαρίου 2020 διεξήχθη στην Ιταλία με πολύ μεγάλη επιτυχία το 70ο ιστορικό Φεστιβάλ Ιταλικής Μουσικής του Σανρέμο υπό την αιγίδα και την οργάνωση της RAI στο όμορφο και φημισμένο θέρετρο του Σανρέμο στη Λιγούρια. Το μουσικό πολυθέαμα μεταδόθηκε μέσω της RAI ITALIA  σε όλο τον κόσμο όπως και ηχητικά από το ραδιόφωνο της RAI RADIO 2 ενώ στην Ιταλία μέσω της RAI 1.

Αυτό του 2020 χαρακτηρίστηκε ως το φεστιβάλ της φιλίας. Διαφορετικό από εκείνα των προηγούμενων ετών χάρη και στον παρουσιαστή Amadeus ο οποίος ήταν και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ αλλά και στις ικανότητες του φίλου του Fiorello ο οποίος τον πλαισίωνε. Χαρακτηρίστηκε ακόμη ως το φεστιβάλ των γυναικών καθώς στο θέατρο Άριστον εμφανίστηκαν στη διάρκεια των πέντε βραδιών δέκα συμπαρουσιάστριες που άφησαν το δικό τους στίγμα. Δεν υπήρχε κλίμα ανταγωνισμού δήλωσαν πολλοί από τους συμμετέχοντες αλλά μια ατμόσφαιρα μεγάλης γιορτής της μουσικής αφού το Σανρέμο είναι Σανρέμο όπως χαρακτηριστικά λένε οι Ιταλοί.

Συμμετείχαν 24 καλλιτέχνες στην κατηγορία καταξιωμένων ερμηνευτών:῾῾Sezione Campioni῾ και  8 καλλιτέχνες στην κατηγορία νέων εμφανιζόμενων: ῾῾Sezione Nuove Proposte῾῾. Ακούστηκαν σπουδαίες ερμηνείες, μουσικές και στίχοι 32 τραγουδιών υπό την εκτέλεση της Συμφωνικής Ορχήστρας του Σανρέμο.

Την πρώτη βραδιά διαγωνίστηκαν τα πρώτα 4 τραγούδια από την κατηγορία νέων εμφανιζόμενων : “ Sezione Nuove Proposte”  και τα πρώτα 12 τραγούδια από την κατηγορία καταξιωμένων ερμηνευτών : “Sezione Campioni”. Τη δεύτερη βραδιά τα υπόλοιπα 4 και 12 των αντίστοιχων κατηγοριών. Την τρίτη κατά σειρά βραδιά οι 24 καλλιτέχνες τραγούδησαν σε ντουέτο με άλλους γνωστούς καλλιτέχνες τραγούδια ιστορικά του φεστιβάλ από τη δεκαετία του ᾽70 χαρίζοντας στους τηλεθεατές και στους τυχερούς παρευρισκόμενους στιγμές συγκίνησης  και μελωδικής ευφορίας. Ύστερα από την ψηφοφορία μιας δημοσκοπικής επιτροπής 300 ατόμων να μετρά κατά το 33% των συνολικών ψήφων, των δημοσιογράφων της αίθουσας σύνταξης και τύπου κατά ένα άλλο 33%  και το υπόλοιπο 34% να ανατίθεται στην κρίση των τηλεθεατών προέκυψε η εξής κατάταξη:

  • 04. Le Vibrazioni : Dov’e
  • 05. Piero Pelù : Gigante
  • 06. Tosca : Ho amato tutto
  • 07. Elodie : Andromeda
  • 08. Achille Lauro : Me ne frego
  • 09. Irene Grandi : Finalmente io
  • 10. Rancore : Eden
  • 11. Raphael Gualazzi : Carioca
  • 12. Levante : Tikibombom
  • 13. Anastasio : Rosso di rabbia
  • 14. Alberto Urso : Il sole ad est
  • 15. Marco Masini : Il confronto
  • 16. Paolo Jannacci : Voglio parlarti adesso
  • 17. Rita Pavone : Niente (Resilienza 74)
  • 18. Michele Zarillo : Nell’ estasi o nel fango
  • 19. Enrico Nigiotti : Baciami adesso
  • 20. Giordana Angi : Come mia madre
  • 21. Elettra Lamborghini : Musica (e il resto scompare)
  • 22. Junior Cally : No grazie
  • 23. Riki : Lo sappiamo entrambi

Για τους 3 πρώτους στην κατάταξη του μουσικού διαγωνισμού μηδενιστήκαν τα αποτελέσματα και εξελίχθηκε ξανά για κάποια λεπτά ακόμη το παραπάνω σύστημα ψηφοφορίας. Στο βάραθρο ανέβηκαν στην πρώτη θέση ο Diodato με 39,2 % και το τραγούδι: “Fai rumore” (Kάνεις θόρυβο), στη δεύτερη θέση ο Francesco Gabbani με 33,9 % και το τραγούδι: “Viceversa” (Αντίστροφα) και στην τρίτη θεση οι Pinguigni Tattici Nucleari με 26,8 % και το τραγούδι: “Ringo Starr” . O Diodato κέρδισε επίσης το βραβείο της Κριτικής “Mia Martini” και το βραβείο Τύπου “Lucio Dalla” όπως εξασφάλισε και το δικαίωμα εφόσον το επιθυμεί να αντιπροσωπεύσει την Ιταλία στον μουσικό διαγωνισμό της Eurovision στις 16 Μαΐου του 2020. Tην κατηγορία νέων εμφανιζόμενων ῾῾Sezione Nuove Proposte῾῾ κέρδισε ο Leo Gassmann με το τραγούδι : “Vai bene cosi”.

Στη σκηνή του Σανρέμο εμφανίστηκαν εκτός διαγωνισμού πολλοί σπουδαίοι Ιταλοί καλλιτέχνες εκ των οποίων σημειώνουμε το ιστορικό καλλιτεχνικό δίδυμο και πρώην ζευγάρι στη ζωή Albano και Romina Power που είχαν να εμφανιστούν μαζί στο Σανρέμο απο το 1987 με το τραγούδι: “Nostalgia canaglia ” το οποίο και τραγούδησαν ξανά 33 χρόνια μετά. Στη σκηνή του θεάτρου Άριστον, τους παρουσίασε η κόρη τους Romina Carrisi – Power αφού το 1987 πάνω στη σκηνή η μητέρα της ήταν έγκυος σε εκείνη. Eρμήνευσαν ακόμη τα εξής τραγούδια : “La Siepe”, “Ci sara” και το διάσημο τραγούδι τους “Felicita”. Όπως για πρώτη φορά ακούστηκε και το τραγούδι: “Raccogli l’ attimo” που γράφτηκε ειδικά για την εμφάνιση τους στο Σανρέμο.  Στο φεστιβάλ ήταν καλεσμένος και ο σπουδαίος Massimo Ranieri τραγουδώντας το :“Perdere l´Amore”  μαζί με τον Tiziano Ferro που έδωσε το παρών και τις πέντε βραδιές του φεστιβάλ. Στη σκηνή του Άριστον είδαμε να γίνεται και η επανένωση του ιστορικού ιταλικού γκρουπ ῾῾Ricchi e Poveri῾῾ μετά από την διάσπαση του το 1981 χαρίζοντας στο κοινό πολλές από τις επιτυχίες του και κάνοντας το να χορεύει ακατάπαυστα στους ρυθμούς τους.

Ενώ δεν έλειψε ούτε ο με όσκαρ Ιταλός ηθοποιός Roberto Benigni κάνοντας έναν μονόλογο πάνω “στο τραγούδι των τραγουδιών” παρμένο μέσα από τη Βίβλο και αφιερωμένο στον έρωτα καλώντας και προτρέποντας με τον χαρισματικό του τρόπο όλο τον κόσμο να βγάλει τα ρούχα του και να κάνει έρωτα ακόμη και μέσα στο θέατρο Άριστον υπό το συντονισμό της μπαγκέτας γνωστού μαέστρου ορχήστρας.  Με έναν μέσο όρο της τάξης του 54,78% το Σανρέμο 2020 είχε την μεγαλύτερη τηλεθέαση από το 1999.

Να πούμε πως το φεστιβάλ ιταλικής μουσικής του Σανρέμο αποτελεί το πιο σημαντικό μουσικό γεγονός στη γείτονα χώρα. Διοργανώθηκε για πρὠτη φορά το 1951. Αρχικά διεξαγόταν στο καζίνο του Σανρέμο ενώ από το 1977 έως σήμερα πραγματοποιείται στο θέατρο Άριστον : ” Teatro Ariston”. Έδωσε ἐμπνευση για το μουσικό διαγωνισμό της Εurovision όπως και για το δικό μας φεστιβάλ τραγουδιού Θεσσαλονίκης που σταμάτησε να διοργανώνεται από το 2009.  Ευχής έργον είναι καλλιτεχνικά δρώμενα που προάγουν την τέχνη και συνδράμουν στην πολιτιστική ιστορία μιας χώρας να συνεχίζουν με επιτυχία να υπάρχουν, να εξελίσσονται και να αναπτύσσονται με τη συμπαράσταση, τη συμμετοχή και την αρωγή όλων.  Κλείνοντας παραθέτουμε ένα μέρος από τους στίχους του νικητήριου τραγουδιού του 70᾽ Φεστιβάλ του Σανρέμο και το κλειδί της ερμηνείας του σύμφωνα με τα λεγόμενα του δημιουργού του.

(……..)

Κατάλαβα ότι

παρόλο που εγώ φεύγω

γυρίζω πάντα σε σένα

που κάνεις θόρυβο εδώ

Και δεν το ξέρω αν μου κάνει καλό

εάν ο θόρυβος σου με συμφέρει

Αλλά κάνεις θόρυβο ναι

που δεν μπορώ να τον υποφέρω

 

Αυτή η αφύσικη σιωπή

ανάμεσα σ᾽εμένα κι εσένα

(…….)

Ο δημιουργός και ερμηνευτής του τραγουδιού Diodato μας εξηγεί πως δεν αναφέρεται στον θόρυβο που ακούμε καθημερινά γύρω μας και μας ενοχλεί αλλά σε έναν θόρυβο γλυκό. Το συγκεκριμένο κομμάτι αναφέρεται στο τέλος μιας ιστορίας αγάπης στην οποία έλειπε η επικοινωνία μεταξύ των δύο. Είναι μια πρόσκληση να γκρεμίσουμε όλους τους τοίχους της μη επικοινωνίας που μας χωρίζουν από τα άλλα πρόσωπα και δημιουργούν  εκείνες τις σιωπές που κατά κάποιο τρόπο μεγεθύνουν τις αποστάσεις και τις παρεξηγήσεις κινδυνεύοντας να δημιουργήσουν θεωρήσεις λανθασμένες. Μας λέει πως ίσως έχει τύχει σε όλους μας να έχουμε απομακρυνθεί από μια σχέση ερωτική ή φιλική, μια ιστορία αγάπης που τέλειωσε, μια φιλία που τέλειωσε. Πόσες φορές μας έχει τύχει να μην μιλάμε με εκείνο το άτομο και ξαφνικά να αρχίζουμε να νιώθουμε μνησικακία απέναντι του και μετά μια μέρα να το ξανασυναντάς να μιλάς δυο λεπτά μαζί του και να καταλαβαίνεις πως είχες φτιάξει στο μυαλό σου έναν κόσμο που στην πραγματικότητα δεν υπήρχε γιατί είχε φτιαχτεί από τις δικές σου αδυναμίες και ανασφάλειες. Είναι μια πρόσκληση να κάνουμε αισθητή την δική μας ανθρωπιά να ακουστεί και να γίνει προσπάθεια για να μην καταστραφεί αυτό το καλό που υπήρξε και βιώθηκε κάποτε από κοινού. Δίνοντας προσοχή στις λέξεις που χρησιμοποιούνται για να έρθουμε σε σύγκριση με τον άλλο και όχι σε σύγκρουση. Ας τον ακούσουμε..